Giorgio Di Domenico, PhD (Livorno, 1996) is a research fellow at Scuola Normale Superiore in Pisa, where he is working on a project related to the collection of the Centro per l’Arte Contemporanea Luigi Pecci in Prato. He earned his Ph.D. from Scuola Normale, with a dissertation on the Italian reception of Surrealism in the 1960s and 1970s. He interned at La Galleria Nazionale in Rome and the Italian Cultural Institute in New York. In 2022, he was a visiting student at New York University’s Casa Italiana. In 2023, he worked as a research fellow at the Center for Italian Modern Art (CIMA) in New York and was a resident of the Marea Art Project in Praiano. He published a monograph about the 1970s Italian artists’ magazine La Città di Riga, and he authored essays on Jannis Kounellis, Alberto Burri, Diego Marcon, the connection between Burri and Robert Rauschenberg, Salvo, Louis Fratino, Jem Perucchini, as well as on the Italian reception of Dada and Surrealism. Di Domenico is also a contributing author to the forthcoming catalogue raisonné of Robert Rauschenberg. He writes regularly about contemporary art.
2025
Pittore Italiano / Pintor Italiano / Italian Painter, in Jem Perucchini, This Side Up, Madrid 2025, pp. 29-37 (IT, ES, EN)
Salvo 1973: «Instant Art History», in Salvo. Arrivare in tempo. Edited by Sarah Cosulich and Lucrezia Calabrò Visconti. JRP Editions, 2025, pp. 48-69 (EN, IT)
2024
«La Città di Riga», 1976-1977. Forme e storia di una rivista, Edizioni della Normale, 2024 (IT)
«Un anonimo del XX secolo»: riattivazioni italiane di Magritte, 1967-1970, «La Diana», 7-8, 2024, pp. 105-118 (IT)
Riscoperte e appropriazioni queer di Francis Picabia nell'Italia degli anni Settanta, «Whatever», 7.1, 2024, pp. 89-108 (IT)
Arcibellezza. Un'altra "Lezione di estetica" / Arcibellezza. Another "Lesson in Aesthetics", in Louis Fratino. Satura, Centro per l'arte contemporanea Luigi Pecci - Mousse, Prato - Milano, 2024, pp. 27-31, 139-143 (IT, EN)
(with Marie Boivent), Strategies of Displacement in Artists’ Periodicals from the 1970s: Neon de Suro, Schmuck, Commonpress, and La Città di Riga, «Journal of European Periodical Studies», 9.1 (Summer 2024), pp. 91–107 (EN)
Private Shrines. Domestic Experiences of Surrealism in Three Italian Interiors from the Early 1970s, «International Journal of Surrealism», I, 2, Spring 2024, pp. 45-64 (EN)
2023
I Prayed for Both of My Dogs And Now Both of My Dogs Are Dead / Ho pregato per entrambi i miei cani e adesso entrambi i miei cani sono morti, in Diego Marcon: Glassa, Centro per l'arte contemporanea Luigi Pecci - Lenz, Prato-Milano 2023, pp. 31-39, 129-134 (EN, IT)
Out of the Foxhole. Toward a Precarious Art History, «NERO», October 26, 2023
Leonardo Pellicanò: "Addio bel soldatino, morir dovrai anche tu", «Flash Art», 362, autunno 2023 (IT)
“The Deliberate and The Haphazard”: Robert Rauschenberg alla prima personale newyorkese di Alberto Burri, «Prospettiva», 184 (ottobre 2021), pp. 33-52 (IT)
2022
"Libertà o Morte W Marat W Robespierre": note di contesto per un'opera di Jannis Kounellis, «Paragone», 163-164 (Maggio-Luglio 2022), pp. 57-69 (IT)
Piero Gilardi "Tappeto-Natura" Magazzino Italian Art / Cold Spring (New York), «Flash Art», 358, autunno 2022 (IT)
2021
Il senno di prima: Alberto Burri per gli anni Settanta, «Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa - Classe di Lettere e Filosofia», 13/2 (2021), pp. 615-649, 757-759 (IT)
La moda di Gnoli, «Antinomie», 15 dicembre 2021 (IT)
2018
«Una partecipazione che va trovata»: Jannis Kounellis, Tragedia civile, 1975, «Studi di Memofonte», 21 (2018), pp. 216-242 (IT)